پیوند ها
: اطلاعات عمومي
الف ) اطلاعات كلي و روش اجراي تعميرات
1- محافظت از اتومبيل
دقت كنيد قبل از شروع هر نوع تعميرات ، صندلي ها ، گلگيرها و سپر ها را با محافظ چرمي يا پلاستيكي بپوشانيد تا از كثيف شدن و آسيب ديدگي آنها جلوگيري كرده باشيد .
2- نكات ايمني هنگام جك زدن
هنگام جك زدن اتومبيل موارد زير را رعايت كنيد :
1- چرخ ها را مهار كنيد .
2- جك را فقط در جاهاي مخصوص قرار دهيد .
3- پس از جك زدن به منظور ايمني بيشتر از خرك استفاده نماييد .
3-آماده كردن ابزار و وسايل اندازه گيري
هميشه قبل از شروع به كار كليه ابزار و وسايل اندازه گيري لازم تهيه نماييد .
4-ابزار مخصوص
هنگام تعميرات از ابزار مخصوص استفاده كرده و از بكار بردن آچارها و وسايل متفرقه جلوگيري نماييد .
5-تشخيص عيب
قبل از رفع عيب حتماً نقص موجود را تشخيص داده و قبل از شروع به كار ، قطعاتي كه بايد تعمير و يا تعويض شوند را مشخص سازيد .
6- پياده كردن قطعات
اگر در تعميرات بازكردن تعداد زيادي از قطعات ضرورت داشته باشد بازكردن بايد به ترتيبي صورت گيرد كه در حين كار به ظاهر قطعات آسيبي وارد نشده و بستن آنها نيز به راحتي انجام شود .
ب) بازكردن قطعات ( جمع كردن )
1- بازديد قطعات
بعد از باز كردن قطعات آنها را دقيقاً از نظر آسيب ديدگي ، تغيير شكل ، تغيير رنگ ، سائيدگي و شكستگي بازديد نماييد .
2- مرتب كردن قطعات
قطعات را پس از باز كردن شسته و مرتب بچينيد تا سوار كردن آنها به راحتي امكان پذير باشد . دقت نماييدقطعاتي كه بايد تعويض شوند جدا قرار گيرند .
3-تميز كردن قطعات
تميز كردن قطعاتي كه مجدداً مورد استفاده قرار مي گيرند ضروري مي باشد .
4-جمع كردن قطعات
هنگام بستن مجدد قطعات دقت كنيد كه كليه استانداردهاي لازم از قبيل ميزان گشتاور ( سفت كردن پيچ و مهره ها ) و تنظيمات را رعايت كنيد . توجه كنيد كه پس از هر بار باز كردن ، قطعات زير را بايد تعويض كرد :
1- كاسه نمد
2- واشرها
3- اورينگ ها
4- واشرهاي فنري
5- اشپيل ها
6- مهره هاي با قفل پلاستيكي
نكات قابل توجه
1- واشرها را با برچسب مخصوص آب بندي نماييد .
2- قسمتهاي متحرك را روغن كاري نماييد .
3- كاسه نمد و قطعاتي از اين قبيل از سوار كردن با روغن يا گريس توصيه شده ، روغن كاري نماييد .
تنظيمات
به منظور انجام صحيح تنظيمات از ابزار مخصوص ، گيج ها و وسايل مخصوص استفاده نماييد .
سيستم الكتريكي
هنگام رفع عيب سيستم هاي الكتريكي ، حتماً كل بل منفي باطري را قطع نماييد . ضمناً هنگام جدا كردن اتصالات ، هيچ گاه سيم ها را نكشيد . براي اينكه مطمئن شويد كه كائوچوبي ها به يكديگر محكم شده اند دقت داشته باشيد كه هنگام بستن صدايي شبيه تيك از آنها شنيده شود . از رله ها و سنسورها به دقت مراقبت نمود و مواظب باشيد كه به قطعات ديگر آسيب نرسانند .
قطعات و لوله هاي لاستيكي
همواره مراقب باشيد كه قطعات و لوله هاي لاستيكي آغشته به بنزين ، روغن ، تينر و موادي از قبيل نشوند .
ج) محل نصب جك و پايه هاي ايمني ( خرك )
1- جلو: محل نصب خرك زير طاق ، محل نصب جك در جلو اتومبيل
2- عقب ك محل نصب خرك در قسمت زير اكسل ، محل نصب جك در وسط اكسل
بالا بردن اتومبيل با جك ستوني به ترتيب در جلو ك زير ركاب و در عقب هم زير ركاب مي باشد . ( به شكل هاي ( 15- آ ) و ( 16 – آ ) و ( 17- آ ) توجه شود . )
د) بكسل كردن اتومبيل
جهت بكسل كردن خودرو به يكي از دو روش توصيه شده عمل نماييد .
براي اين كار ترمز دستي را كشيده و دنده را در حالت خلاص قرار داده و سوئيچ را روي موقعيت ACC قرار دهيد . قسمت پايين چرخ ها بايد بالاتر اززمين قرار گيرند . در صورتيكه به علت آسيب ديدگي بيش از حد بكسل كردن اتومبيل در حالت بالا بودن چرخ هاي محرك از سطح زمين مقدور نباشد مي توان از چرخ هاي كمكي استفاده نمود . براي بكسل كردن در حالي كه 4 چرخ بر روي زمين مي باشند فقط بايد خودرو را به سمت جلو بكسل كرد در چنين شرايطي سرعت خودرو نبايد بيش از 50Km/h باشد . در غير اين صورت به گيربكس آسيب وارد خواهد شد .
براي بكسل كردن اتومبيل بدين صورت عمل مي كنيم :
1- چرخ هاي جلو را بر روي چرخهاي كمكي قرار دهيد .
2- اتومبيل راطوري بكسل كنيد كه چرخهاي جلو از سطح زمين بالاتر باشند .
احتياط
1- زماني كه موتور خاموش است بوستر ترمزها كار نمي كند . لذا داراي نيروي ترمز داراي نيروي ترمز ضعيف مي باشد .
2- در موارديكه از زنجير و يا كابل استفاده مي نماييد دقت كنيد كه در حالت صاف قرار داشته باشد و ضربه هاي آني به آن وارد نكنيد .
3- قلاب هاي عقب فقط بايد در موارد اضطراري مورد استفاده قرار گيرند مانند بيرون كشيدن اتومبيل از گل و لاي و توده برف .
B : بازديد و سرويسهاي دوره اي
الف ) مقدمه
توضيح : شرح حروف اختصاري كه درجدول سرويس هاي دوره اي به كار رفته است به شرح زير مي باشد :
1- ب : بازديد كنيد
2- س : سفت كنيد
3- ع : عوض كنيد
4- ت : تنظيم كنيد
5- ر : روغن كاري كنيد
توجه
پس از بازديد ظاهري و يا طرز كار يك سيستم در صورت نياز قطعات مربوطه را تميز تعمير و يا تعويض نماييد .
نكات زير را در نظر داشته باشيد :
1- بعد از 80 هزار Km و يا 48 ما سروي و نگهداري توصيه شده را انجام دهيد .
2- رديف هايي كه داراي علامت * مي باشند .
I ) لازم است هر 100 هزار كيلومتر يك بار تسمه تايمينگ را تعويض نماييد . در غير اين صورت به موتور آسيب وارد خواهد شد .
П ) در صورتيكه اتومبيل تحت شرايط زير كار مي كند توصيه مي گردد كه روغن موتور و فيلتر روغن را با فاصله زماني كمتر از آنچه توصيه شده تعويض كنيد : هواي غبار آلود استفاده از اتومبيل با دور آرام و سرعت كم براي مدت زياد .
Ш ) اگر اتومبيل در هواي غبار آلود و يا مناطق شنزار رانده مي شود ، صافي هوا را زودتر تعويض كنيد .
V I ) بازديد و تنظيم تسمه واتر پمپ و دينام ، تسمه كولر ( و فرمان هيدروليك )
VI ) مايع ترمز ( روغن موتور ) را هر 2 سال يكبار تعويض كنيد . در صورتيكه از اتومبيل در مناطق كوهستاني و يا مناطقي كه داراي آب و هواي مرطوب مي باشد استفاده مي كنيد ، مايع ترمز را هر سال تعويض كنيد .
1-تنظيم لقي سوپاپ ( فيلرگيري )
با استفاده از يك فيلر لقي سوپاپها را فلير گيري نماييد.
لقي سوپاپ بنزين (in 012/0 ) mm 30/0
لقي سوپاپ دود (in 0/0) mm 30/0
2- سفتي پيچ هاي سر سيلندر
پيچ هاي سرسيلندررا به ترتيب عددي كه در تصوير آمده سفت كنيد.
3- سقفي پيچ هاي منيفولد هوا و دود
ميزان گشتاور كيلوگرم متر 6/2-9/1 منيفولدهوا
كيلوگرم متر 3/2 – 6/1 منيفولددود
4- بازديد و تنظيم تسمه ها ( شامل تسمه واند پمپ ، دينام و كولر)
1- تسمه ها را از نظر پارگي و ياپوسيدگي باز ديد كنيد .
2- در صورت لزوم آنها را تعويض ويا تنظيم نماييد .
3- بافشاري معادل 10 كيلوگرم ميزان كشش تسمه ها را آزمايش كنيد.
4- در صورت لزوم سفتي و ميزان انحنا آنها را مطابق جدول تنظيم نماييد.
انحنا |
تسمه |
|
كهنه |
نو |
|
mm 10-9 |
mm 9-8 |
دينام |
mm 11-9 |
mm 9-7 |
كولر |
ج) تعويض تسمه تايمنيگ وروغن موتور
1-روش تعويض تسمه تايمنيگ در بخشهاي بعد مفصلاً شرح داده مي شود.
2- تعويض روغن موتور
1-در صورت سرد بودن موتور ، اتومبيل را روشن كرده تادرجه حرارت موتور...
.
.
.
تعداد صفحات:48
مبلغ قابل پرداخت 6,500 تومان