مرکز پروژه ومقاله های علمی ومهندسی

پروژه ، مقاله ، تحقیق های دانش آموزی ودانشگاهی و جزوات درسی

آشنايي با كوليس و ريزسنج


تئوري آزمايش:

شرح ساختمان كوليس: كوليس از دو قسمت ثابت و متحرك تشكيل شده است كه قسمت ثابت آن يك خط كش مدرج منتهي به فک ثابت است و قسمت متحرك شامل كشويي است كه خك متحرك و همچنين و ورنیه روي آن قرار دارد. براي كم كردن لقي و همچنين محكم كردن خك متحرك در محل دلخواه از ضامني كه روي كشو نصب شده است استفاده مي گردد. در بعضي از كوليس ها جهت ثابت كردن خك متحرك از يك پيچ محكم كننده استفاده مي كنند. در پاره اي از كوليس به قسمت متحرك، زبانه اي جهت اندازه گيري عمق، متصل شده است.

ورينه: تقسيمات روي كشوي كوليس را ورينه مي گويند.

به وسيله ورينه امكان خواندن كسري از تقسيمات اصلي خط كش امكان پذير مي گردد بديهي است كه دقت وسايل اندازه گيري مجهز به ورينه رابطه مستقيم با نحوه تقسيم بندي ورينه آنها دارد.

بعنوان مثال ورينه ميلي متر در اين نوع ورينه ها فاصله 9 ميلي متر از تقسيمات اصلي خط كش را به 10 قسمت مساوي تقسيم نموده اند. در نتيجه فاصله هر يك از تقسيمات ورينه به اندازه 9/0 ميليمتر خواهد بود و اختلاف هر يك از تقسيمات خط كش با تقسيمات ورينه كه همان دقت كوليس است به اندازه 1/0 ميلي متر مي باشد.

در كوليس هاي جديد با دقت 1/0 ميلي متر، براي كاهش خطاي ديد بجاي 9 ميلي متر، 19 ميلي متر را روي ورينه به 10 قسمت مساوي تقسيم كرده اند. در نتيجه فاصله هر يك از تقسيمات ورينه به اندازه 9/1 ميلي متر بوده و اختلاف 2 ميلي متر از تقسيمات اصلي خط كش با هر يك از تقسيمات ورينه ميلي متر خواهد بود.

ريزسنج: وسيله اي است جهت اندازه گيري ضخامت هاي نسبتا كم مثل ضخامت يك ورق. اين وسيله از دقت زيادي نسبت به كوليس برخوردار است و از دو قسمت مدرج تشكيل شده است كه يكي استوانه مدرج (كلاهك) و به 50 قسمت مساوي تقسيم شده است و روي بدنه (محور) اصلي كه جغجقه بر روي آن سوار است و به صورت دوار مي چرخد.

 

داده ها و اطلاعات آزمايش

اين‌آزمايش در دو مرحله اندازه گيري صورت گرفت كه در جدول زير ثبت گرديده‌است.

وسيله اي مورد اندازه گيري

كوليس 1/0

ريزسنج01/0

نفر اول

نفر دوم

نفر اول

نفر دوم

ميخ سوزني

-

-

97/5 mm

97/5 mm

ورق كاغذ

-

-

08/0 mm

08/0 mm

تلق

-

-

14/0 mm

14/0 mm

قطر ميله مسي

9/5 mm

9/5 mm

97/5 mm

97/5 mm

قطر ميله فولادي

8/5 mm

8/5 mm

82/5 mm

82/5 mm

قطر ميله باريك گيره

8/3 mm

7/3 mm

88/3 mm

88/3 mm

قطر خارجي لوله آزمايش

16 mm

16 mm

08/16 mm

08/16 mm

قطر داخلي لوله آزمايش

8/13 mm

8/13 mm

-

-

قطر داخلي پيچ گيره

6/10 mm

6/10 mm

-

-

عمق گيره

6/16 mm

6/16 mm

-

-

 

شرح آزمايش:

براي اندازه گيري با كوليس ابتدا دهانه ي آن را بيش از اندازه لازم باز كرده و سپس خك ثابت را به يك ضلع قطعه مورد نظر تكيه مي دهيم. حال خك متحرك را به آرامي به ضلع ديگر قطعه كار نزديك مي كنيم و اندازه آن را مي خوانيم.

براي اندازه گيري با ريز سنج نيز به همين ترتيب عمل كرده، با اين تفاوت كه در ريزسنج براي حركت دادن خك متحرك جغجقه را مي چرخانيم.

براي خواندن اعداد اندازه به اين ترتيب عمل مي شود كه اگر صفر ورينه در مقابل يكي از تقسيمات اصلي خط كش قرار گيرد، اندازه خوانده شده از خط كش اصلي، كه در مقابل صفر يا جغجقه قرار دارد عددي صحيح بوده ونياز به خواندن ورينه وجود ندارد و چنانچه صفر در....


مبلغ قابل پرداخت 4,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 410

برچسب های مهم

زگهواره تا گور دانش بجوی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما